Skip to main content

1838MalgaigneJF

  

Fragments from the book Malgaigne JF. Traité d'anatomie chirurgicale et de chirurgie expérimentale. T. 2. (1831). The author discusses the role and anatomy of the ligamentum capitis femoris (LCF), as well as its involvement in the blood supply to the femoral head. The text is prepared for machine translation using a service built into the blog from Google or your web browser. In some cases, we have added links to quotations about LCF available on our resource, as well as to publications posted on the Internet. 

Quote pp. 549-550

Outre la capsule, le fémur est encore maintenu en place par le ligament rond. C'est un faisceau aplati, à peu près triangulaire, qui s'attache d'une part à la dépression signalée sur la tête fémorale; son autre extrémité est bifurquée, et se fixe par une double insertion aux deux bords de l'échancrure ischio-pubienne. M. Gerdy a émis sur ce ligament une singulière théorie. Lorsque l'on porte fortement le fémur en dedans, dit-il, la tête de cet os glisse de bas en haut dans la cavité cotyloïde, en tournant autour d'une ligne qui la traverserait d'avant en arrière et un peu en bas. Par ce mouvement, la tête du fémur entraîne en haut l'extrémité supérieure du ligament interarticulaire qui, retenu en bas au bord même de la cavité cotyloïde, se tend bientôt et se redresse. Si le mouvement continue, il repousse le fémur hors de sa cavité articulaire, à peu près par le même mécanisme qu'il en serait repoussé si l'on tendait avec une force suffisante une corde qui, fixée au bord de la cavité cotyloide, la traverserait d'un côté à l'autre par le milieu de sa largeur. Le fémur ainsi chassé de sa cavité, le ligament interarticulaire et la partie supérieure de la capsule ligamenteuse coxo-fémorale sont obligés de soutenir le poids du corps sans le secours tout puissant du rebord supérieur de la fosse cotyloïde ; et si alors l'action du poids du corps se trouve augmentée 'par la vitesse d'une chute, ces ligamens peuvent se rompre et la luxation en haut et en dehors en être la suite immédiate (1). On a objecté à M. Gerdy que ce ligament ne représentait point une corde; qu'il était singulier d'assigner à un ligament, pour fonction unique, de favoriser un déplacement anormal, etc. On a omis la véritable objection et la voici: quand on examine le fémur, après avoir ouvert sa capsule, les choses se passent comme le dit M. Gerdy; lorsqu'on laisse la capsule intacte, le fémur reste dans sa cavité, et l'expérience manque complétement. 

(1) Gerdy, Leçons de clinique chirurg., etc.; Arch. gén. de méd., octobre 1834, P. 157. 

Quote p. 551

Nous avons dit à quelle hauteur il fallait diviser la capsule; quant au ligament rond, il est tellement disposé, que si la cuisse est portée dans l'abduction, il est tendu par la tête du fémur et se présente de lui-même au tranchant du couteau; si, au contraire, on commence par diviser la capsule en dehors, la cuisse doit être portée dans l'adduction; ce ligament est alors relâché et permet d'écarter suffisamment les surfaces articulaires pour achever la section de la capsule, et le diviser lui-même en dernier lieu (1).

4. De la synoviale. La synoviale, à partir du cartilage de la tète fémorale, descend sur le col dont elle tapisse le périoste jusqu'à sa base; de là elle se replie sur la capsule, puis sur les deux faces du bourrelet cotyloïdien, enveloppe le ligament rond, et enfin descend au fond de la cavité cotyloïde où elle recouvre le paquet adipeux déjà signalé. 

(1) Lisfranc, Mém. sur un nouveau procédé op. pour pratiquer lamp. dans l'art. coxo-fémorale; Arch. gen. de méd., t. II, p. 137.

Quote pp. 554-556

4) Enfin, Fricke admet un alongement réel dans la coxalgie; il a cherché à l'expliquer par l'expérience qui suit. Il a coupé sur un cadavre les muscles de la cuisse jusqu'à la capsule, et, exerçant une traction assez forte sur le pied, il a produit un alongement permanent de deux lignes. Si l'on coupe les muscles et la capsule, l'alongement va à trois lignes; enfin, la section du ligament rond l'élève jusqu'à un demi-pouce. La coxalgie produirait le même effet en privant les muscles de leur contractilité. Quant à ce point, je me permettrai de le révoquer en doute; il m'est impossible d'admettre un alongement de un à quatre pouces par une pareille cause; et je crains fort que l'habile chirurgien de Hambourg n'ait eu cette fois sa part des illusions contre lesquels il cherchait à nous prémunir. En résumé, tout cela demande à subir un nouveau débat contradictoire.

La synoviale s'étend sur une grande partie du col du fémur, mais non pas également de tous côtés; elle descend beaucoup plus bas en avant qu'en arrière; en sorte qu'une fracture perpendiculaire à l'axe du col pourrait être intra-capsulaire en avant, et extra-capsulaire en arrière (Chassaignac).

Cette distinction des fractures intra et extra-capsulaires a une grande importance en chirurgie. En effet, les fractures extracapsulaires ressemblent aux fractures ordinaires; les fragmens reçoivent des vaisseaux par leur périoste, et la consolidation s'y fait naturellement ; tandis qu'elle est plus difficile dans les fractures intra-capsulaires. Sir A. Cooper, sans nier absolument la possibilité d'une consolidation osseuse, professe cependant que ces fractures, comme celles de la rotule, de l'olécrâne, des condyles de l'humerus, de l'apophyse coracoïde du cubitus, se réunissent en général par une substance ligamenteuse. Il donne pour causes de cette absence de cal osseux, 1° le défaut d'affrontement parfait des fragmens; 2° l'absence de pression suffisante d'un des fragmens contre l'autre; mais la principale raison est spécialement, 3° l'absence presque complète de travail d'ossification du côté de la tête du fémur séparée de son col, sa vitalité n'étant plus entretenue que par le ligament rond, dans l'épaisseur duquel on ne trouve qu'un petit nombre de vaisseaux très fins, lesquels vont de ce ligament à la tête du fémur.

M. Chassaignac a aussi examiné les causes qui s'opposent à la consolidation complète, et il indique successivement:

1. L'interposition de corps étrangers entre les fragmens;

2. L'insuffisance de nutrition des fragmens, spécialement du fragment supérieur ;

3. Le défaut de coaptation;

4. Des troubles mécaniques apportés au travail de la nature, 'tels que des mouvemens trop fréquens et intempestifs;

5. Enfin, des altérations de texture des os.

En définitive, presque toutes ces causes se rapportent à une seule, la déchirure du périoste qui tapisse le col du fémur au dessous de la synoviale, et par suite l'absence de toute communication vasculaire entre les deux fragmens. Le fragment supérieur reçoit bien les artérioles capillaires qui parcourent le ligament rond; mais cette voie de nutrition, suffisante pour entretenir la vie, ne l'est pas pour fournir à un travail réparateur aussi compliqué que la consolidation osseuse, surtout lorsque la déchirure complète du périoste a permis aux deux fragmens de se séparer. Pour peu qu'il en reste, au contraire, le cal est possible; sir A. Cooper a pratiqué sur des animaux des fractures en long du col du fémur, et la réunion osseuse s'est faite; et chez l'homme même, M. Chassaignac a rassemblé sept cas dans lesquels elle avait eu lieu, et un huitième où, dès le trentième jour, elle était à l'état cartilagineux, première période de l'ossification. Toutefois, même avec la déchirure du périoste, la réunion peut se faire par un cal fibreux, ou encore par une sorte de cal osseux provisoire fourni uniquement par le fragment inférieur, et qui entoure le supérieur d'une virole plus ou moins complète; on voit dès lors combien est erronée l'opinion de ceux qui, défigurant la doctrine d'A. Cooper, se sont appuyés de cette haute autorité pour nier la possibilité de la réunion. 

External links

Malgaigne JF. Traité d'anatomie chirurgicale et de chirurgie expérimentale. Tome 2. Paris: J.-B. Baillière, 1838.  [books.google]

Authors & Affiliations

Joseph-François Malgaigne (1806-1865) was a French surgeon and medical historian. [wikipedia.org]

Joseph-François Malgaigne (early 19th century)
Unknown author; original in the 
wikimedia.org collection
(CC0 – Public Domain, no changes)
 
 

Keywords

ligamentum capitis femoris, ligamentum teres, ligament of head of femur, anatomy, role, blood supply, dislocation, fracture

                                                                    

NB! Fair practice / use: copied for the purposes of criticism, review, comment, research and private study in accordance with Copyright Laws of the US: 17 U.S.C. §107; Copyright Law of the EU: Dir. 2001/29/EC, art.5/3a,d; Copyright Law of the RU: ГК РФ ст.1274/1.1-2,7

DISEASES AND INJURIES

Comments

Popular posts from this blog

LCF in 2025 (December)

  LCF in 2025 ( December)   (Quotes from articles and books published in  December  2025 mentioning the ligamentum capitis femoris)   Sarassa, C., Aristizabal, S., Mejía, R., García, J. J., Quintero, D., & Herrera, A. M. (2025). Intraosseous Tunneling and Ligamentum Teres Ligamentodesis “Teretization” to Enhance Stability in Congenital Hip Dislocation Surgery: Surgical Technique and Mid-Term Outcomes. Journal of Pediatric Orthopaedics , 10-1097.   [i]      journals.lww.com   Kampouridis, P., Svorligkou, G., Spassov, N., & Böhme, M. (2025). Postcranial anatomy of the Late Miocene Eurasian hornless rhinocerotid Chilotherium. PLoS One , 20 (12), e0336590.     [ii]      journals.plos.org   Burdette, T. N., Hsiou, C. L., McDonough, S. P., Pell, S., Ayers, J., Divers, T. J., & Delvescovo, B. Sidewinder syndrome associated with complete rupture of the ligamentum capitis ossis femoris in a horse. Eq...

IMPROVING POSTOPERATIVE COMFORT...

  Improving Postoperative Comfort and Increasing the Reliability of Hip Prostheses by Supplementing with Artificial Ligaments: Proof of Concept and Prototype Demonstration S.V. Arkhipov, Independent Researcher, Joensuu, Finland       CONTENT [i]   Abstract [ii]   Introduction [iii]   Materials and Methods [iv]   Results and Discussion [v]   Static Tests [vi]   Dynamic Tests [vii]   Prototype Fabrication and Testing [viii]   Conclusion [ix]   References [x]   Application [i]   Abstract The principle of operation of an experimental total hip endoprosthesis augmented with ligament analogs has been demonstrated in single-leg vertical stances and at the mid-stance phase of the single-support period of gait. The experiments were conducted on a specially designed mechatronic testing rig. The concept of the important role of the ligamentous apparatus is further illustrated by a set of demonstrative mechanical models. The...

2008DoddsMK_McCormackD

  Content [i]   Annotation [ii]   Original text [iii]   References [iv]   Source  &  links [v]   Notes [vi]   Authors & Affiliations [vii]   Keywords [i]   Annotation Abstract of the article: Dodds MK et al . Transarticular stabilization of the immature femoral head: assessment of a novel surgical approach to the dislocating pediatric hip in a porcine model (2008). The article describes an experiment of reconstruction of ligamentum capitis femoris (LCF) in pigs with the formation of a femoral tunnel. The text in Russian is available at the following link:  2008DoddsMK_McCormackD . [ii]   Original text Abstract Background: Acetabular dysplasia and hip instability are common in neuromuscular diseases such as spina bifida and cerebral palsy due to deranged muscle function around the hip. Occasionally in developmental dysplasia of the hip, persistent instability may be difficult to manage by standard treatments. It i...

NEWS 2026

New publications of our resource   in 2026 The initial phase of collecting data on LCF, accumulated prior to the 20th century, is largely complete. Next, we plan to analyze and synthesize thematic information, adding data from the 20th and 21st centuries. The work will focus primarily on: prevention, diagnosis, arthroscopy, plastic surgery, and endoprosthetics.  January 04, 2026 2008 BacheCE _TorodeIP The article describes a method for transposition of the proximal attachment of the LCF in congenital hip dislocation .  2021PaezC_WengerDR The article analyzes the results of open reconstruction of LCF in dysplasia.   2008DoddsMK_McCormackD The article describes an experiment of reconstruction of LCF in pigs with the formation of a femoral tunnel.  2011HosalkarHS_WengerDR The article describes a method of isocentric fixation of the proximal end of the LCF during plastic surgery in an experiment on pigs. 2018WhiteBJ_HerzogMM A case of LCF reconstruction us...

1724FabriciusJA

Fragments from the book Fabricius JA. Bibliothecae Graecae volume duodecimum (1724). The author quotes the Byzantine physician Theophilus Protospatharius, who supposedly lived between the 7th and 10th centuries. Selected passages provide views on the normal anatomy of the ligamentum capitis femoris (LCF) and its inherent connective function.   [Grc] θεοφιλος ο Πρωτοσπαθάριος . Περὶ τῆς τοῦ ανθρώπου κατασκευῆς . Βιβλιον Ε . XIII, [p. 892] (see fig.) [Lat] Theophilus Protospatharius. De corporis humani fabrica, Liber quintus, Cap. XIII [p. 892] 1) Dei erga homines amor ex heminae fundo teretem nervum promisit, cartilaginosum vinculum femoris capiti insertum adstringensque, ne facile elabatur:» 2) inde ex heminae oris aliae copulae oriuntur, totum femoris caput in orbem constringentes, non teretes & solae, qualis quae ex fundo porrigitur, sed latae, valenter que heminae oras ad commissurae praesidium ambientes.   Translation [Eng] 1) For the sake ...

1883SuttonJB

  According to the author, the ligamentum capitis femoris (LCF) is a tendon of the pectineus muscle, separated from it in consequence of skeletal modifications.   THE LIGAMENTUM TERES By J. B. SUTTON, Demonstrator of Anatomy, Middlesex Hospital. (PLATE VIII.) The round ligament of the coxo-femoral articulation has long been an anatomical puzzle, consequently many diverse notions exist concerning it. Some anatomists ascribe to this hollow band of fibrous tissue very important functions in the mechanism of the hip-joint; others deprive it of all glory, simply assigning to it the menial duty of conveying blood-vessels to the head of the femur. Certain authors content themselves with a brief description of its attachments; others give elaborate and detailed accounts, extending over several pages, of its anatomy and supposed function. My object in the present communication is to show that this singular ligament is nothing more than the tendon of the pectineus muscle, sepa...

2012FrederickP_KelmanDC

   Invention (Patent): Frederick P, Belew K, Jasper L, Gatewood J, Gibson L, Masonis J, Cooper M, Kelman DC. Methods and apparatus for FAI surgeries.  US20120283840A1   (2012).   US20120283840A1 US Inventors: Phillip Frederick, Kevin Belew, Lauren Jasper, James Gatewood, Luke Gibson, John Masonis, Michael Cooper, David C. Kelman Current Assignee: Smith and Nephew Inc Worldwide applications 2010 KR JP RU BR CA US CN EP CN WO AU 2014 US 2016 AU 2017 AU Application US13/202,612 events: 2010-02-25 Заявка подана Smith and Nephew Inc 2010-02-25 Приоритет US13/202,612 2012-11-08 Публикация US20120283840A1 2014-12-02 Заявка удовлетворена 2014-12-02 Публикация US8900320B2 Статус: Активный 2031-06-08 Измененный срок действия   Methods and apparatus for FAI surgeries Phillip Frederick, Kevin Belew, Lauren Jasper, James Gatewood, Luke Gibson, John Masonis, Michael Cooper, David C. Kelman   Abstract A partial rim implant for an acetabulum in a pelvic bone comprise...

163-192Galen

Fragment from the treatise Galen. On anatomical procedures (Περὶ Ἀνατομικῶν Ἐγχειρήσεων, ca. 163-192). The author writes about the high resiliency and hardness of ligamentum capitis femoris (LCF), and also notes its connective function. See our commentary at the link: 163-192Galen [Rus], and  2020ArkhipovSV_ProlyginaIV . Quote [Grc] Περὶ Ἀνατομικῶν Ἐγχειρήσεων. Βιβλιον B. K εφ . ι ʹ . Αλλά χρή σε, καθάπερ επί της χειρός επεσκέψω τους συνδέσμους των οστών, ούτω και νυν επισκέψασθαι πασών των γεγυμνωμένων διαρθρώσεων, πρώτης μεν της κατ' ισχίον, εχούσης ένα μεν εν κύκλω σύνδεσμον, απάντων των άρθρων κοινόν, (ουδέν γάρ έστιν, ότω μή περιβέβληται τοιούτος σύνδεσμος,) έτερον δε τον διά του βάθους εν τη διαρθρώσει κατακεκρυμμένον, ος συνάπτει την κεφαλήν του μηρού τη κατ' ισχίον κοιλότητι, πάνυ σκληρός ών, ώς ήδη δύνασθαι λέγεσθαι νεύρον χονδρώδες. (original source: 1821KühnCG, pp. 328-329) [Lat] De Anatomicis Administrationibus. Liber II. Cap. X. Verum considerare te convenit, ut i...

2023AbibeRB_SaundersWB

  Article: Abibe RB et al. Ligamentum teres reconstruction using autogenous semitendinosus tendon with toggle technique in rabbits (2023). The article describes experimental reconstruction of ligamentum capitis femoris (LCF) in rabbits. The text in Russian is available at the following link:  2023AbibeRB_SaundersWB . Ligamentum teres reconstruction using autogenous semitendinosus tendon with toggle technique in rabbits Abibe RB, Rahal SC, Reis Mesquita LD, Doiche D, da Silva JP, Mamprim MJ, Pinho RH, Battazza A, Alves CEF, Saunders WB   CONTENT [i]   Abstract [ii]   Introduction [iii]   Materials and Methods [iv]   Results [v]   Discussion & Conclusion [vi]   References [vii]   Application [i]   Abstract Background Ligamentum teres (LT) has traditionally been considered a vestigial or redundant structure in humans; however, based on new studies and the evolution of hip arthroscopy, the LT injury has been viewed as a source of hi...

1970MichaelsG_MatlesAL

  Content [i]   Annotation [ii]   Original text [iii]   References [iv]   Source  &  links [v]   Notes [vi]   Authors & Affiliations [vii]   Keywords [i]   Annotation Abstract of the article: Michaels G, Matles AL. The role of the ligamentum teres in congenital dislocation of the hip (1970). The authors proposed an analogy for the role of the ligamentum capitis femoris (LCF) as a “ball and chain control” and noted that it can spontaneously reduce congenital hip dislocation. The text in Russian is available at the following link: 1970MichaelsG_MatlesAL . [ii]   Original text Quote p. 199 Many papers in the literature have implicated the ligamentum teres as a hindrance to the late open reduction of a congenitally dislocated hip. Occasionally the ligamentum teres has been reported to be absent. However, in most cases it is hypertrophied and elongated. Our present knowledge confirms the fact that congenital dislocation of t...